رئیس ستاد اجرای تبصره 13 دولت از اتخاذ تصمیمات جدید در این ستاد برای نحوه اجرای قانون سهمیه بندی بنزین خبر داد ، که ساز و کار اجرایی آن تا دو هفته دیگر تعیین می شود.

يزدفردا "به گزارش واحد مرکزی خبر ، محرابیان که امروز " یکشنبه " برای ارائه گزارش نحوه اجرای قانون سهمیه بندی بنزین به مجلس آمده بود گفت : تصمیم گرفته شده است به خودروهای امداد و نجات و نیروهای مسلح بدون محدودیت، بر اساس سهمیه ا ی که ستاد فرماندهی درخواست کرده است ، بنزین بدهیم.

وی افزود: برای خودروهای عملیاتی دستگاههای اجرایی، مسافربرهای شخصی ( پس از اظهار و پرکردن فرم و تعهدنامه) ، خودروهای استیجاری در اختیار دستگاههای دولتی، جهانگردان و افراد در جاده مانده و پیک های موتوری (موتورهایی که کار حمل و نقل انجام می دهند) ، قصد داریم سهمیه ای جداگانه بدهیم ولی هنوز درباره سازوکار این تصمیم به نتیجه نرسیده و امیدواریم ظرف دو هفته آینده به نتیجه برسیم.

رئیس ستاد اجرای تبصره 13 گفت: کمیته ای در ستاد مستقر شده است تا تمام سئوالات، نیازها و مشکلات مردم را مکتوب کرده و آنها را بررسی و کارشناسی کند و کارشناسان ما به بررسی پیشنهادات ادامه می دهند.

رئیس ستاد اجرای تبصره 13 در گزارش خود به نمایندگان اعلام کرد: میزان مصرف بنزین طی 21 روز سهمیه بندی، متوسط 58 میلیون لیتر روزانه بوده است در حالی که میزان مصرف طی همین 21 روز در سال گذشته، 76 میلیون لیتر روزانه بوده و ما امسال 11 میلیون لیتر در روز صرفه جویی کرده ایم .

محرابیان گفت: این نتایج نشان می دهد عمده مصرف کنندگان خودشان را با شرایط سهمیه بندی تطبیق داده اند و مردم مدیریت مصرف سوخت را در پیش گرفته اند.

وی افزود: در صورتی که این روند ادامه پیدا کند چهار میلیارد دلار تا پایان سال صرفه جویی خواهیم داشت.

محرابیان دومین نتیجه اجرای قانون سهمیه بندی را تغییر وضعیت خودروهای پرمصرف به دوگانه سوز و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده دانست.

رئیس ستاد اجرایی تبصره 13 خبرداد که تا پایان تابستان امسال تمام تاکسی های متقاضی، دوگانه سوز می شوند و از مرداد ماه هم شماره گذاری خودروهای بیش از شش سیلندر متوقف خواهد شد و در ایران خودرو و سایپا هم خودروهای تولیدی گازسوز خواهد بود.

محرابیان دیگر نتیجه سهمیه بندی بنزین را افزایش سرعت حمل و نقل در شهرها دانست و گفت: متوسط سرعت حرکت اتوبوس مسافری در تهران 18 کیلومتر در ساعت بوده ولی در این 21 روز به 30 کیلومتر در ساعت نزدیک می شود.

وی افزود: براساس آمار منتشره از سوی نیروی انتظامی 39 درصد کاهش تصادفات داشتیم ضمن اینکه آلودگی محیط زیست هم کاهش پیدا کرده است و امروز در کشور قاچاق سوخت هم نداریم.

محرابیان همچنین اعلام کرد: براساس گزارش مرکز داده های کارت هوشمند، در طول 21 روزی که بنزین سهمیه بندی شده است 75 درصد صاحبان خودرو کمتر از 100 لیتر مصرف کرده اند در حالی که این ماه همواره ، پرمصرف ترین ماههای سال بوده است.

وی افزود: 10 درصد دارندگان 100 تا 150 لیتر روزانه مصرف کرده اند و 15 درصد دیگر نیز پرمصرف بوده و بالای 150 لیتر مصرف کرده اند.

محرابیان ادامه داد: این 15 درصد دارندگان خودرو 5 درصد جمعیت کل کشور را تشکیل می دهند ؛ اگر بخواهیم نیاز اضافی بنزین این 5 درصد را تامین کنیم یعنی به کل جامعه فشار تورمی وارد کنیم و این در حالی است که این پنج درصد پرمصرف بالاترین دهک جامعه هستند.

رئیس ستاد اجرای تبصره 13 گفت: برای تعیین نرخ دوم برای بنزین دو نوع تصمیم می توان گرفت ؛ اول اینکه قیمت دوم باید نزدیک به نرخ فعلی یعنی دویست - سیصدتومان باشد ولی کارشناسی ها نشان می دهد با این نرخ ، مصرف کنترل نمی شود و تمام مزایای مفید این طرح از بین می رود.

محرابیان گفت: دومین راه برای تعیین نرخ دوم این است که عددی که کنترل کننده مصرف بنزین است را مبنا قرار دهیم یعنی بالای لیتری هزار تومان ولی خود شما بهتر از همه به آثار تورمی و فشار اقتصادی این تعیین قیمت آگاهید ضمن اینکه تعیین چنین نرخی موجب خواهد شد حمل و نقل عمومی مختل شود چرا که راننده تاکسی ترجیح می دهد بنزین سهمیه بندی اش را به قیمت آزاد بفروشد ولی تاکسی اش را به کار نیندازد.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا